نقاشی ایرانی از غارنگاره ها تا مینیاتور های اصیل

نقاشی ایرانی از غارنگاره ها تا مینیاتور های اصیل

نقاشی ایرانی قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد ـ از زمان حضور انسان‌ها در غارها تا زمان حال.

این نقاشی در سبک‌ها و مکاتب گوناگون در ادوار تاریخی حضور داشته است.

تاریخ هنر نقاشی در ایران به دوره غارنشینی برمی‌گردد.

در غارهای استان لرستان تصاویر نقاشی شده‌ای از حیوانات و انسان‌ها کشف شده است که متعلق به بیش از ۱۲هزار سال پیش است.

علاوه بر آن، نقاشی‌های کشف شده بر روی ظروف سفالی در تپه سیلک و شوش نیز ثابت می‌کند،

هنرمندان ایرانی در این مناطق با هنر نقاشی آشنایی داشته‌اند.

نقش‌های روی سفالینه‌ها عبارت‌اند از شکل حیوانات و طبیعت که بسیار ساده و هندسی ترسیم شده‌اند.

با توجه به این که خط از نقاشی به وجود آمده است، به نظر می‌رسد این نقاشی‌ها مایه‌ای از خط نیز داشته‌اند.

همچنین نقاشی‌های معدودی متعلق به دوره اشکانیان در کوه خواجه سیستان و دورا اروپوس در بین‌النهرین یافت شده است

که می‌توان در آنها سنت‌های دینی نقاشی پس از اسلام را به خوبی مشاهده کرد.

گاهی سبک به‌کار رفته در آنها یادوار مینیاتورهای ایرانی است.

در عصر ساسانی، مانی پیامبر نقاش ایرانی، آثار ارزشمندی در کتاب ارژنگ به یادگار گذاشت.

از آغاز اسلام تا عهد سلجوقی حاکمان اموی و عباسی نقاشی را در انحصار خود گرفته بودند

و از رشد آن در بین مردم تا حد زیادی جلوگیری می‌کردند. در قرن‌های نخستین اسلامی،

نقاشی و نگارگری بیشتر در کتاب‌آرایی استفاده می‌شد. معمولا سرآغاز و حاشیه‌های کتاب رنگ‌آمیزی و تزیین شده بودند.

هنر کتاب‌آرایی در زمان سلجوقیان، مغول و تیموریان پیشرفت زیادی کرد.

از حدود قرن دهم هجری نقاشی به صورت مستقل مطرح شد.

در این دوران در شیراز مکتبی به‌وجود آمد که از شیوه‌های چینی تاثیر کمتری پذبرفته بودند و به نام مکتب شیراز معروف شدند.

بر خلاف دو مکتب بغداد و مغول که نمونه‌های کمی از انان باقی مانده،

آثار زیادی از مکتب هرات در دست است. نیاکان تیمور از موسسان این مکتب بوده‌اند.

متخصصان هنر نقاشی اعتقاد دارند که نقاشی ایران در دوران تیموری به اوج خود رسیده بود که توانستند خود را از تاثیرات هنر چینی رها کنند.

تصاویری که از شاهنامه بایسنقری در دست است این نکته را ثابت می‌کند.

رنگ‌آمیزی در این دوران قوی‌تر از مکتب‌های پیشین است.

از این عهد به بعد امضای نقاشان در کنار آثارشان دیده می‌شود،

زیرا آنها توانسته بودند نام خود را از نفوذ نام نویسنده یا مکتب رها کنند که دلیلی بر رشد حرفه نقاشی در این دوران است.

از نقاشان معروف مکتب هرات باید از کمال‌الدین بهزاد نام برد.

وی روش جدیدی در نقاشی ایران عرضه کرد و نقاشی را از شکل سنتی

و درباری بیرون آورد و زندگی مردم عادی را موضوع نقاشی‌های خود قرار داد.

حتی آثار او بر نقاشی هند و ترکیه نیز تاثیرگذار بوده است.

در دهه‌های نخست حکومت صفویان نقاشی همان راه مکتب هرات را ادامه داد.

یکی از پرارزش‌ترین آثار این دوره نسخه‌های مصوری از خمسه نظامی است که تقریبا تمام نقاشان معروف آن زمان در آن نقاشی کشیده‌اند.

این نقاشان برخی مانند میرک و میرسید علی از شاگردان بهزاد و برخی مانند سلطان محمد از او تاثیر پذیرفته‌اند.

به هر حال نقاشی با قدمت ایرانی هنوز هم به‌عنوان یکی از بزرگترین سبک‌های نقاشی در جهان مطرح است.

آسمان‌های آبی روشن، زیبایی شگفت‌انگیز شکوفه‌ها و گل‌ها بر روی درختان، طبیعت بکر و در میان آن تصاویر انسان‌هایی گوناگون،

زشت و زیبا، خوب و بد بر بوم نقاشی‌ هنرمندان ایرانی جلوه‌ای خاص یافته و برای ایران و ایرانی افتخار فراوان آفریده است.

منبع : کجارو

دیدگاهتان را بنویسید

70 درصد تخفیف بیشتر
15 درصد تخفیف بیشتر
محصول رایگان
پوچ
50 درصد تخفیف بیشتر
20 درصد تخفیف بیشتر
محصول رایگان
پوچ
5 درصد تخفیف بیشتر
10 درصد تخفیف بیشتر
محصول رایگان
پوچ
گردانه شانس گالری هنری پیکاسو
آدرس ایمیل خود را وارد کنید و گردانه را بچرخانید، شانس خود را برای بدست آوردن تخفیف های شگفت انگیز امتحان کنید! 
قوانین بازی:
  • یک بازی برای هر کاربر.
  • کد تخفیف فقط در همین صفحه نمایش داده می شود حتما آنرا کپی کنید.
X